5 elixírov večnej mladosti, poznáte ich ?

0
1192

Najznámejšie a najobľúbenejšie elixíry zásobárňou zdravia:

 

 

1, GOJI – Kustovnica čínska – elixír mladosti

dry-goji-berries

Goji (Kustovnica čínska) je ovocie s druhým najväčším obsahom Vitamínu C na svete. Vďaka svojho veľkého obsahu beta-karoténu chráni pokožku pre škodlivým slnečným žiarením, a má pozitívny vplyv na srdce, pomáha v prevencii proti srdcovým ochoreniam. Plody Goji sú bohatým zdrojom Vitamínu B aj antioxidantov. Ktoré chránia bunky organizmu voči škodlivým voľným radikálom. Je bohatým zdrojom na polysacharidy, ktoré posilňujú imunitu. Ďalej obsahuje 18 druhov rôznych aminokyselín a je bohatým zdrojom aj na draslík. Goji je legendárny afrodiziakum a používajú ho aj na predlženie života.

Viac info TU

 

2, Zelená káva

zelenakava

Zozbieraná zelená káva obsahuje všetky nutričné hodnoty zrniek nepraženej kávy ktoré len má . Najcharakteristickejším jej prvkom je kyselina chlorogenová (CGA), ktorá priaznivo ovplyvňujú metabolizmus, vstrebávanie sacharidov a tukov. Zelená káva je považovaná za vynikajúci antioxidant. Podporuje látkovú výmenu, čo zlepšuje duševné a psychické zdravie.

Viac info o  zelenej káve najdete na stránkach www.najtelo.com

 

3, Kokosový olej

Kokosový olej je odporúčaný dietológmi, pretože sa dlhšie trávi a dodáva tak telu energiu postupne. Na rozdiel od iných tukov sa v tele neusadzuje, pretože sa rozkladá na glukózu, a samozrejme neobsahuje žiadny cholesterol.
Pár lyžičiek oleja navodí pocit nasýtenia na niekoľko hodín. Je teda vhodný pri redukčných diétach a napomáha predchádzať JO – JO efektu.

kokosbannerstvorec

Na telo po kúpeli a sprche:
a) Naneste olej na mokrú pokožku po umytí – dodáte jej zamatový vzhľad, autentickou kokosovú vôňu a rad dôležitých výživných látok.
b) Naneste olej na suchú pokožku – zvláčnite tak kožu bez pocitu mastnoty a dodáte jej potrebnú ochranu.

Na omladenie, pre bábätká, po holení:
Kokosový olej ďalej ošetruje nechtové lôžka, vyschnutú pokožku na lakťoch, kolenách alebo pätách, je účinný proti striám a pomáha pri liečbe ekzému. Má vysoký obsah prírodných látok – antioxidantov, ktoré v podobe vitamínov A, C a E zabraňujú starnutiu pokožky.

Upokojuje vašu pokožku po dlhšom pobyte na slnku a regeneruje spálenú kožu.
Obsahuje veľké množstvo antioxidantov, ktoré bojujú proti pôsobeniu voľných radikálov a tak napomáha proti predčasnému starnutiu kože a vráskam.

Viac info TU

 

4, Chia semienka

chia

Chia ( celé semená Salvie Hispanica, ďalej len Chia ) je trvalá a k prostrediu priateľská potravina. Lístky obsahujú vysoký podiel oleja, ktorý je zároveň veľmi účinný repelent proti hmyzu. Vďaka tomu, nie sú nutné žiadne pesticídy pri jej pestovaní ( organické pestovanie ). V našich oblastiach sa nedá pestovať. U nás síce vyrastie zelená rastlinka, ale bez semienka. Chia na pestovanie potrebuje špeciálne podmienky. V noci väčšiu zimu a cez deň väčšie teplo.

Chia nemá žiadnu chuť, tým pádom nepokazí chuť žiadneho jedla. Ideálne je konzumovať celé Chia semienko, nakoľko celé prechádza traktom a zároveň tým čistí črevá. Máyovia si semienko dávali do vody, vytvoril sa tak gel, ktorý si ochutili citrónom ( nápoj chia fresca ). Alebo kúsali celé suché Chia semienka.

Nie však každému je príjemné zjesť celé semienko a preto ho môžete jemne popražiť a pomlieť. Popražiť preto, lebo Chia je olejnatá a jemným popražením sa lepšie melie. Môžete si s ním posypať akékoľvek jedlo. Ak ste sa rozhodli pridať Chia do pečenia, pečením Chia získa jemnú chuť orechov. Chia nestráca na hodnote mletím ( aj keď je dlhšie pomletá ) ani pečením.

Ak skonzumujete chia semienka hneď ráno, keď je telo oddýchnuté, necítite žiadny rozdiel. To však neznamená, že si Chia nerobí svoju prácu. Ale ak ste vyčerpaný a chia semienka skonzumujete, do 15 minút rozdiel pocítite. Zo skúseností užívateľov zaberá aj pri bolesti hlavy . Niekto ju používa namiesto kávy.

Viac info TU 

 

5, Quinoa

quinoa

Pod exotickým názvom se skrýva tradičná juhoamerická plodina, ktorú v poslednej dobe objavuje celý svet. A nemala by uniknúť ani vám – vysoký obsah hodnotných látok, aj široká možnosť kuchynskej úpravy z nej vytvára ideálneho pomocníka pre spestrenie jedálnička, obzvlášť pre vegetariánov.

Kde sa vzala?

Čím je pre nás pšenica, tým je pro Južnú Ameriku quinoa. Nenáročná plodina se pestuje vďaka svojej odolnosti vo vysokohorských oblastiach už viac ako šesť tisíc rokov. Starí Inkovia ju nazývali „matka zrno“ a považovali ju za posvätnú. S obľubou z nej kvasili pálenku s názvom „chica“. Exoticky znejúci název získala quinoa vďaka skomolenine pôvodného mena španielskou výslovnosťou. S objaviteľskými výpravami docestovala v 19. storočí aj do Európy a odtiaľ do zbytku sveta a neskôr sa stala aj jednou z dôležitých potravín na morských expedíciách Thora Hyerdahla. Nejväčšími pestovateľmi sú v súčasnosti Peru a Bolívia.

Čo to vlastne je?

Drobné guľaté zrná, ktoré pripomínajú lúpané proso alebo kuskus, sú semenami rastliny chenopodium quinoa, (česky – merlík čilský). Aj keď vzhľad rastliny aj spôsob použitia semien zavádza k zaradeniu mezi obilniny, v skutočnosti sa jedná o pseudoobilninu. Podobne ako z pohánky alebo amarantu z nej možno získať múku, ale botanicky nepatrí do čeľade lipnicovitých medzi klasické obilniny. Výhodou pseudoobilnín je, že neobsahujú lepok a preto sú vhodné pre tých, ktorí trpia coeliakiou.

Ako nám môže prospievať?

Na prvý pohľad nenápadná quinoa patrí medzi výživové „bomby“. Môže se pochváliť vysokým obsahom bielkovín (od 12 do 22 percent) a pýši sa aj radom vitamínov – napr. beta-karoténom, vitamínom C, kyselinou listovou, thiamínom alebo riboflavínom. A aby toho nebolo málo, ponúka aj nezanedbateľný zdroj minerálov, obsahuje vápnik, železo, draslík, zinok alebo horčík. Vďaka vláknine je aj ľahko straviteLná. Výška obsahu všetkých hodnotných látok u konkrétnej vzorky quinoy záleží na kvalite pôdy a spôsobu obhospodarovania. Aj preto sa oplatí kupovať quinou v biokvalite.

Prečo by nemala chýbať vo vegetariánskom jedálničku?

Keby ste sa stali vegetariánom, bude vašim stálym problémom a nočnou morou dostatočný prísun aminokyselín. S quinoou sa ale nemusíte báť – vysokým obsahom týchto látok sa približuje sóji. Významný podiel aminokyseliny hystidínu je dôležitý vo výžive kojencov a malých detí.

Ako na ňu?

Quinoa nie je náročná na prípravu, po uvarení má jemnú, nadýchanú štruktúru a ľahko orieškovú chuť. Varí sa asi 15 minút – dva diely vody na jeden diel quinoy. Jej veľkou výhodou je možnosť úpravy či naslano (s korením, zeleninou), tak aj nasladko (napr. na raňajky s medom, ovocím, orechami alebo hrozienkami). Pri pečení môžete časť bežne používanej múky nahradiť quinoovou a zvýšiť tak výživovú hodnotu.

Viac info TU

 

Zdroj: www.najtelo.com

Komentáre